Серед установників газобалонного обладнання існує класифікація за поколіннями. Зроблено це для зручності спілкування між собою і для поділу систем різного типу (по роботі і конструкції).

 

Перше покоління ГБО 

Якщо застосовувати до назви газобалонних систем аналогію з бензиновими паливними системами – "газовий карбюратор" відповідає ГБО 1 покоління. Це системи з вакуумним керуванням і механічним дозатором газу, які встановлюють на бензинові карбюраторні й прості інжекторні автомобілі. У першому поколінні ГБО використовуються як вакуумні, так і електронні газові редуктори. Перевагою даних систем є їх низька ціна і простота самої системи.

Однак вона не позбавлена недоліків:

  • хлопки; 
  • ручне управління;
  • неможливо точно налаштувати систему в 70% випадків (налаштовується певний режим оборотів навантаження);
  • не можна використовувати в моторах з пластиковим впускним колектором і витратоміром, які пошкоджуються під час ударів.

Друге покоління ГБО

"Лямбда-контроль система" відповідає ГБО 2 покоління.

Це механічні системи, доповнені електронним дозуючим пристроєм, що працює за принципом зворотного зв'язку з датчиком вмісту кисню у вихлопі – "лямбда-зонд". Вони встановлюються на автомобілі, оснащені інжекторним двигуном і каталітичним нейтралізатором відпрацьованих газів.

У ГБО другого покоління регулювання подачі газу в змішувач здійснюється вручну, за допомогою так званого дозатора, який є звичайним патрубком з прохідним перетином, що змінюється, при скручуванні або вигвинчуванні звичайного гвинта, вставленого поперек патрубка. У дозаторі вибирається якесь середнє положення гвинта, при якому мотор стабільно працює на газі. Це положення гвинта при експлуатації автомобіля залишається практично незмінним (іноді коректується при засміченні повітряного фільтру).

У порівнянні з ГБО 1 покоління – система більш чутлива в стресових режимах, можливий автоматичний перехід на газ при прогріванні редуктора, оптимальніші витрати і динаміка автомобіля, однак хлопки все ще присутні.

Третє покоління ГБО

В устаткуванні третього покоління – ГБО 3 – використовується не ручний, а електронний дозатор, що здійснює регулювання газу за допомогою крокового електродвигуна. Управління дозатором здійснює електронний блок, який, у свою чергу, використовує в основному інформацію, що поступає від лямбда-зонда. ГБО цього покоління настроюється за допомогою ПК.

Газ подається у впускний колектор за допомогою механічних газових форсунок, що відкриваються за рахунок надлишкового тиску в магістралі подачі газу.

Відмінність між другим і третім поколінням ГБО полягає тільки в способі дозування подачі газу в двигун автомобіля.

 Четверте покоління ГБО

Найпростіше відрізнити устаткування четвертого покоління – ГБО 4. В таких системах газ з редуктора надходить до газових форсунок, що є електромагнітними клапанами, що працюють за таким же принципом, як і бензинові форсунки. Форсунки подають газ через таровані жиклери в район розташування впускних клапанів двигуна автомобіля. Управління роботою газових форсунок ГБО 4 здійснює блок управління, аналогічний штатному контролеру автомобіля. "Газовий" блок в своїй роботі використовує сигнали бензинових форсунок і за допомогою власного програмного забезпечення перераховує параметри дозування під використання газового палива. Налаштування устаткування 4-го покоління здійснюється тільки з використанням ПК і свого власного програмного забезпечення.

Системи ГБО 4 покоління не можна встановити на автомобіль з системою вприскування бензину безпосередньо в циліндр.

Запуск автомобіля, який обладнаний ГБО 4 покоління завжди на бензині (є можливість аварійного запуску на газі, двигун заведеться, але це знижує термін служби діафрагми редуктора). Після прогріву система автоматично переводить авто на газ. Коли газ закінчується – тиск падає до критичного значення – установка автоматично переходить на бензин.

Переваги 4 покоління:

  • відсутність хлопків;
  • оптимальне утворення паливної суміші;
  • мінімальне падіння потужності;
  • дозування палива йде через блок керування двигуном (ЕБУ газової системи лише коригує певні параметри в розрахунку на газ);
  • повністю автоматичне керування (немає необхідності натискати кнопки – завівся і поїхав);
  • максимальні оберти двигуна безпечні для свічок і клапанів;
  • мінімальні перевитрати 10-15% (за умови правильного налаштування системи).

П'яте покоління ГБО

Це системи в яких газ надходить безпосередньо в циліндри двигуна у зрідженому стані, де моментально випаровується.

Одним з ключових моментів в системах ГБО 5 покоління є газонасос високого тиску, який поставляється в комплекті з мультиклапаном. Він циркулює рідку фазу газу з газового балона через рампу форсунок з клапаном. Назад в балон подається зайвий газ через регулятор тиску по магістралі зворотного напрямку. Фазування і дозування вприскування, як і в четвертому поколінні, здійснюється газовим ЕБУ, підключеним до штатного бензинового контролера. У цьому обладнанні втручання установника ГБО в регулювання майже не потрібне.

До переваг систем п'ятого покоління можна віднести відсутність втрати потужності і можливість запуску двигуна на газі при будь-яких негативних температурах, оскільки зникла необхідність випаровувати його перед подачею в двигун. Недоліками системи є висока чутливість до брудного газу, низька ремонтопридатність і технічна складність.

На сьогоднішній день користуються великим попитом четверте і п’яте покоління ГБО. Різниця між ними полягає лише в елементах подачі газу і в системі управління.