Взагалі, саме газобалонне обладнання не таке вже й складне. За великим рахунком його можна розділити на чотири основні елементи – балон, газовий редуктор, електронний блок управління (ЕБУ) і блок форсунок. Все інше – комутація.

 

1. Пристрій заправний виносний (ВЗП).

ВЗП призначений для підключення заправного шланга газонаповнювальної станції і заправки балона газом. Вбудований зворотний клапан перешкоджає викиду газу із системи при відсутності приєднаного заправного пристрою. ВЗП може бути встановлено під люком бензобака або винесено на задній бампер автомобіля.

2. Мультиклапан

Встановлюється на горловину балона і служить його запірним пристроєм, має до безпеки безпосереднє відношення. Забезпечує відсічення подальшої заправки при 80% заповненні балона рідкою фазою газу. Мультиклапан дозволяє проводити візуальний контроль рівня газу в балоні. Вбудований швидкісний клапан обмежує вихід газу при обриві магістрального трубопроводу. На мультиклапані розміщені два запірних вентиля, що перекривають магістральний і заправний трубопроводи.

Мультиклапан поміщений у вентиляційну коробку, яка через вентиляційні шланги з'єднується з атмосферою. При закритій кришці вентиляційної коробки і раптовому порушенні герметичності елементів мультиклапана, повністю виключається попадання газів в салон автомобіля.

В даному вузлі також є:

1. Запобіжний клапан скидання газу.

Призначений для запобігання руйнування газового балона при істотному збільшенні тиску в ньому. Тиск може підвищитися, наприклад, якщо ви заправили газовий балон по зав'язку, і не проїхавши пари кілометрів, залишили грітися на сонці. Коли тиск в балоні досягає 25 атм, клапан відкривається механічно і підбурює надлишковий тиск, поки він не нормалізується. Спеціальні шланги виводять стравлювати газ назовні, запобігаючи його попаданню в салон автомобіля.

2. Відсікаючий поплавок.

Є два типи мультиклапанів – класу А і класу В. Мультиклапан класу А автоматично здійснює скидання надлишкового тиску, а мультиклапан класу В – ні. Тому в першому випадку можна заповнювати балон хоч на 100% – небезпеки це не представляє. А в другому випадку, балон повинен бути заповнений не більше ніж на 80% свого об'єму. Інший простір заповнить парова подушка, за рахунок якої, при нагріванні, обсяг рідкого газу збільшується, не викликаючи небезпечного збільшення тиску в балоні. Тому в мультиклапанах класу B при досягненні заповнення балона на 80-85 відсотків, відсічення перекриває доступ газу в балон.

3. Зворотний клапан.

Клапан, який запобігає виходу газу з трубки заправного пристрою, після від'єднання заправного пістолета. Пропан-бутанова суміш, виходячи на повітря у вигляді рідини, інтенсивно випаровується і забирає тепло з навколишнього середовища. Тому попадання струменя скрапленого газу на тіло людини може викликати обмороження.

4. Швидкісний клапан, який перекриває подачу газу в разі обриву трубки подачі газу. Якщо ви десь, випадково переб'єте паливну магістраль, по якій газ подається з балона в підкапотний простір, газ буде виходити з балона зі швидкістю, що перевищує максимально допустиму в нормальному режимі експлуатації. У цьому випадку спрацює швидкісний клапан та аварійно перекриє вихід газу назовні. Також є можливість закрити заправний і видатковий вентилі вручну.

5. Датчик вимірювання залишку палива. В даному випадку, береже Вас від небезпеки залишитися без палива.

6. Електромагнітний клапан, який відключає подачу газу при виключенні запалення. Призначений на той випадок, якщо залишений без нагляду автомобіль з якоїсь причини заглух. Перемикач замикає газові клапана, перешкоджаючи виходу газу і скупченню його в підкапотному просторі. Дана опція в два рази збільшує вартість такої деталі, але при цьому безпека всієї системи значно зростає.

3. Газовий балон

Призначений для зберігання зрідженого газу і встановлюється в багажнику (для легкових автомобілів) або на рамі (для вантажних автомобілів). Балон буває двох видів: циліндричний і тороїдальний, встановлюваний в нішу запасного колеса. На практиці тиск газу в балоні при (-40°) .. (+45)°С знаходиться в межах 0,2 .. 1,3 МПа.

Автомобільні газові балони виготовляються з високоякісної сталі товщиною 3-4 мм, витримують ударні навантаження до 20 тонн (до відома, бензобак повинен тримати навантаження до 5 тонн).

У конструкції балонів застосовуються спеціальні шаруваті матеріали і комірчасті наповнювачі, що знижують пошкодження балона. Кожен газовий балон проходить шестиступеневий контроль безпеки і отримує відповідний сертифікат. При виготовленні кожного балона присвоюється унікальний код. Всі балони проходять 100%-у діагностику зварних з'єднань, гідравлічні та пневматичні випробування.

4. Трубопровід для газу - необхідний елемент ГБО. Може бути мідним або пластиковим.

5. Електронний блок управління (ЕБУ)

Електронний пристрій, що забезпечує і контролює впорскування газової суміші через інжектор.



6. Рампа з форсунками, або інжекторна рейка

Забезпечує розподілене вприскування газової суміші в циліндри двигуна. Встановлюється в безпосередній близькості від впускного колектора і підключається шлангами до форсунок.

Газові інжектори в залежності від технології виробника можуть бути об'єднані по 2, 3 або 4 інжектора, що дозволяє їх використовувати на 3-х, 4-х, 5-ти, 6-ти і 8-ми циліндрових двигунах.

7. Газовий редуктор, регулятор тиску

Призначений для випаровування рідкої фази скрапленого газу, автоматичного зниження і підтримки тиску газу, а також для припинення подачі газу при непрацюючому двигуні. Для обігріву редуктор з'єднаний мідним трубопроводом з газовим клапаном і гумовими шлангами зі штатною системою охолодження двигуна (зазвичай підключення редуктора проводиться паралельно печі або послідовно в систему підігріву колектора). Редуктор має в нижній частині різьбову пробку для зливу конденсату, що утворюється при роботі. На корпусі редуктора розташований гвинт регулювання холостого ходу.

8. Фільтр газовий парової фази

Встановлюється між редуктором і інжекторної рейкою і забезпечує м'яке очищення газу в паровій фазі під низьким тиском.





9. Фільтр газовий рідкої фази

Встановлюється перед редуктором і забезпечує попереднє очищення газу в рідкій фазі під високим тиском.



10. Перемикач виду палива

Призначений для переходу двигуна з одного виду палива на інший безпосередньо з місця водія.



 

А сучасне електронне ГБО вже має датчики витоку газу і загоряння, систему скидання тиску при аварії, а також систему пожежогасіння.

Установка газобалонного обладнання на автомобіль – це складний технологічний процес. Не здумайте виконувати його власними силами! Неправильна установка газового обладнання на автомобіль може призвести до непередбачуваних наслідків.